Protecţie solară (I)

Am fost invitată să particip la campania Iwostin Solecrin de conştientizare a importanţei protecţiei solare (întâmplător, din luna mai folosesc produsele lor). Pentru că an de an am reuşit să mă pârlesc, pentru că în ultimii ani număr tot felul de aluniţe pe care nu le aveam şi pentru că soarele mi se pare tot mai păcătos, de astăzi şi până vineri am să vă postez în fiecare zi câte un motiv pentru care protecţia solară este importantă.

Când eram copil nu mă înroşeam deloc. Stăteam toată ziua la plajă şi nici măcar nu auzisem sau văzusem o cremă de protecţie solară. Mă întorceam neagră de la mare şi sigur n-aş fi înţeles de ce şi-ar fi dat cineva cu o cremă de protecţie în oraş. De obicei stăteam la plajă până la 12:30-1 când mergeam la masă şi mă întorceam pe la 16:00.

Pe la 10 ani decoperisem un ulei de plajă cu morcov. Nu avea factor de protecţie ci era un accelerator de bronz. Să ne prăjim şi mai mult!

În liceu deja erau fete care mergeau la solar. N-am încercat dar mergeam la ştrand încercând să mă colorez puţin. Bronzul însemna frumuseţe.

De 1 mai în Vamă cred că pielea mea mi-ar fi ridicat o statuie dacă n-aş fi lăsat-o s-o bată vântul, s-o zgârie nisipul şi s-o înroşească din ce în ce mai mult şi mai usturător. Acum nici nu pot să înţeleg cum stăteam cu săptămânile pe plajă, fără nici o cremă sau, foarte rar, cu creme ieftine cumpărate direct de pe plajă. Un vamaiot adevărat nu are nevoie de protecţie solară!

Aşa ajungem la ultimii 4 ani în care vechiul meu bronz ciocolatiu şi frumos s-a transformat inevitabil în arsuri. Am început să cumpăr creme şi să-mi fugăresc prietenii pe plajă ca să-i conving şi pe ei să se protejeze de soare. La început cumpăram creme cu factor de protecţie cât mai mic. Păi ce să nu mă mai bronzez deloc? Urmarea firească era că dădeam o mulţime de bani pe creme de după expunere la soare, ca să calmez arsura.

În 2010 am trecut la factor 30, am început să folosesc crema şi în oraş iar la mare am căutat cu disperare umbra. Tot am reuşit să mă prăjesc pentru că nu mă dădeam corect, cu 10-20 minute înainte de expunere şi nici nu înnoiam stratul suficient de des. În cort ar fi fost un chin să te năclăieşti cu creme. Dacă în copilărie la 16:00 puteai să te întorci liniştit la plajă, acum de la 11:00 devenea imposibil de stat şi abia pe la 17:30 aveai şanse să faci o baie fără să sfârâi.

Astă iarnă am uitat să-mi iau crema la munte şi am reuşit să mă ard groaznic pe faţă pentru că zăpada (ca şi apa), amplifică efectele razelor UV. Nu ştiu dacă aţi reuşit să vă ardeţi vreodată atât de rău dar vă spun că eu am avut toată faţa umflată de la arsuri şi m-am bucurat şi de frisoane.

Corelând toate poveştile de mai sus, plus multe alte nopţi de smirocăială din cauza arsurilor solare, anul ăsta de 1 mai, înainte să plecăm în Deltă am intrat într-o farmacie din Tulcea şi doamna de acolo mi-a recomandat o cremă cu spf 50 de la Iwostin şi o apă termală pentru aplicat după plajă. A fost primul 1 mai în care nu m-am întors cu carne vie pe nas.

De atunci mă dau cu cremă de fiecare dată când plec de acasă. În weekend am avut de lucru în Parcul Tineretului şi am prezentat două evenimente pentru copii. Am căpătat o uşoară tentă arămie dar nu mă ustură deloc pielea, nu s-a uscat, nu are aspectul îmbătrânit post-expunere.

V-am înşirat cronologic relaţia mea cu soarele şi cu cremele de protecţie pentru a ajunge la primul motiv pentru care protecţia solară este deosebit de importantă:

Trebuie neapărat să folosim metode de protecţie împotriva razelor UVA şi UVB pentru că anii de indiferenţă şi de goană după bronz au făcut ca cea mai răspândită formă de cancer la om să fie cancerul de piele. Anual, 60.000 de oameni mor din cauza acestei forme de cancer. Societatea Română de Dermatologie ne spune că 32% dintre români nu folosesc creme de protecţie solară când se duc la plajă.

În fiecare zi, până vineri o să vă mai ofer câte încă un motiv pentru care trebuie să ne protejăm de soare. Până atunci iată un ghid de la Solecrin pentru cum să vă alegeţi crema potrivită:

One thought on “Protecţie solară (I)

  1. Pingback: Protecţie solară (II) | Zăpăcita

Lasă un răspuns

