Protecţie solară (V)

Aceasta este ultima zi din campania Iwostin Solecrin de conştientizare a importanţei protecţiei solare. Vă reamintesc că v-am bătut la cap pentru că îmi plac aceste produse şi pentru că de-a lungul timpului am făcut multe greşeli când mă expuneam la soare. Motivul de astăzi este îmbătrânirea.

Eu nu am bunici la ţară aşa că în copilărie era un adevărat eveniment dacă reuşeam să ajung pe la nişte rude îndepărtate şi să stau toată ziua afară. Îmi amintesc că pe la 7 ani am fost la Bâsca, un sat pe lângă Vălenii de Munte. Mă plimbam pe dealuri, mă îndopam cu pepene, cu mămăligă şi cu alune de pădure. Oamenii de acolo erau foarte drăguţi şi „stăpâna” gospodăriei ne-a spus mie şi verilor să-i zicem „mamaie”. Era slăbuţă dar cu braţe „definite”, adusă de spate, cu basma pe cap şi cu mişcări iuţi. Într-o seară, la TVR era Festivalul Mamaia şi se arătau nişte imagini de la Mamaia 94. Noi mâncam ciorbă de roşii cu câte un colţ de mămăligă şi Mamaia ne-a zis „Eu am vârsta festivalului, invers”. Îmi amintesc că nu mi-a venit să cred că „Mamaia” avea doar 49 de ani. Mamaia mea din oraş avea la vremea aceea 51 de ani şi arăta ca o mămică tânără.

Pielea noastră ţine minte toate necazurile pe care i le-am făcut şi se răzbună când ţi-e lumea mai dragă. Încă mă tem că am descoperit prea târziu protecţia solară şi că în câţiva ani o să mă trezesc brăzdată. Efectele radiaţiilor ultraviolete  se acumulează în timp şi devin vizibile după mulţi ani.

Cum pentru îmbătrânire nu s-a inventat încă tratament, categoric e mai simplu să prevenim atacul radicalilor liberi cu creme de protecţie solară, alimentaţie sănătoasă şi expuneri scurte, decât să aşteptăm inventarea unei creme miraculoase care să repare tot ce am reuşit să stricăm.

Lăsând la o parte ridurile,pungile, petele, îngroşarea sau subţierea excesivă a pielii, depigmentările şi scăderea capacităţii pielii de a vindeca rănile, în timp, ne mai putem confrunta cu o afecţiune urâtă: keratoza solară (actinică).

În Marea Britanie una din 5 femei de peste 70 de ani suferă de keratoză. 1 din 3 bărbaţi sunt afectaţi şi ei la bătrâneţe.

„Keratoza actinica apare mai ales la albi, frecventa se coreleaza cu expunerea la soare. Mai mult, frecventa creste cu virsta, proximitatea fata de ecuator si ocupatiile in mediu deschis. Keratoza actinica este observata mai mult la barbati decit la femei si se coreleaza cu o dieta bogata in grasimi.

Leziunile debuteaza ca pete rugoase abia perceptibile pe piele, mai bine simtite decit observate. Leziunile timpurii se resimt la palpare ca rasspapirul, mai tirziu devin eritematoase, placi groase care se pot largi la citiva cm. Leziunile pot ramine nemodificate pentru ani de zile, pot regresa spontan sau pot progresa la carcinom celular scuamos invaziv. Cele mai multe keratoze actinice nu progreseaza la carcinom totusi cele mai multe carcinoame scuamoase invazive deriva dintr-o keratoza actinica preexistenta. Carcinomul scuamos invaziv poate produce morbiditate semnificativa prin extensie directa in structurile faciale. sursa: Romedic

Aici puteţi să vedeţi un filmuleţ despre această afecţiune şi despre cum să vă examinaţi pielea.

Mi-ar plăcea ca aplicarea cremei de protecţie solară să ajungă ca spălatul pe dinţi şi vizita anuală la dentist. Mai bine plăteşti o consultaţie de rutină şi un detartraj decât să ajungi la lucrări, extracţii, implant. Aşa-i şi cu soarele. Sigur, cremele bune sunt destul de scumpe dar ce rost are să ne păcălim cu nişte creme proaste care nu ne protejează de ambele tipuri de ultraviolete? Preţul pe care am putea să-l plătim pentru neglijenţă ar fi mult prea mare.

3 thoughts on “Protecţie solară (V)

  1. A fost foarte ridicat indexul UV începând cu primăvara asta. S-a lărgit gaura din stratul de ozon de deasupra Artcicii peste iarnă. A fost o iarnă friguroasă, ceea ce a favorizat formarea de nori stratosferici polari care contribuie la distrugerea ozonului. Gaura s-a lărgit asimetric, preponderent deasupra Europei:

    http://www.euractiv.com/en/climate-environment/developing-ozone-hole-approaches-europe-news-503504

    In fine, indexul UV e afişat vedea pe site-uri meteo mai răsărite. Uite aici unul foarte bun. Pentru protecţie, recomandările uzuale sunt: cremă de protecţie solară cu factor 30+, pălărie cu boruri largi (găseşti la Decathlon foarte faine), ochelari de soare, haine de culori deschise (alb, bej) cu mânecă lungă. Şi stat în casă la amiază.

    Apreciază

  2. Salut! Totusi, e adevarata teoria conform careia, cu cat factorul de protectie este mai mic, cu atat bronzul intarzie sa apara? Urmeaza sa plec in Africa la sfarsitul lui martie. Pana acum nu am folosit nimic la plaja in afara de ulei de masline😀. Mi-am achizitionat totusi o crema cu protectie 50. Colegele de birou spun ca ma voi intoarce la fel de alba daca nu imi iau una cu factor 20 :)). Merci !!

    Apreciază

    • Te bronzezi mai lent, dar tot te colorezi. Eu folosesc factor 50 si nuanta e aramiu subtil. Daca folosesc 20, ma inrosesc si abia apoi ma innegresc. Cu 50 sar peste roseala

      Apreciază

Lasă un răspuns

