Cosmin- Raiffeisen Runners: 16 km

UPDATE SEPTEMBRIE: Cosmin Tronaru aleargă pentru Hospice

In semn de recunostinta, voi dedica fiecare kilometru alergat primelor persoane care doneaza suma echivalenta kilometrului respectiv (37ron, pentru km 37 si tot asa), incepand de la kilometrul 10. Primii zece vi-i dedic voua tuturor, asa ca voi incepe eu cu o donatie!

Sunt 42 kilometri, asa ca daca macar o persoana doneaza pentru fiecare kilometru, Hospice va primi datorita noua putin peste 900 RON. Am incredere in voi si va multumesc din toata inima.

Duminica trecută a fost a doua oară când Cosmin Tronaru a atins pragul de 16 km. Ambiţios şi cu obiective foarte clare, a trecut peste accidentări şi de-abia aşteaptă dimineaţa maratonului.

Cosmin are 30 de ani, e application designer la Raiffeisen Bank şi s-a apucat de alergat anul trecut în aprilie. A avut ca „target” pentru 2012 să alerge cursa de 10 km la Bucharest International Half Marathon, dar o întindere la una dintre coapse i-a dat de furcă („pentru că nu mă încălzeam cum trebuie„). A făcut o pauză de două luni şi în august a reluat antrenamentele de la 5-6 km, distanţa maximă pe care o atinsese înainte de accidentare. În noiembrie s-a înscris la Crosul Pădurii şi şi-a atins targetul de 10 km.

La început, alerga cu muzică antrenantă în căşti. După ce a crescut distanţele, mai ales de la 10 km încolo, a simţit că nu mai poate. Melodiile cu ritm alert pe care le alegea, îi schimbau tempo-ul şi-l făceau să alerge mai repede decât şi-a propus, ceea ce însemna că îşi epuiza resursele de energie înainte de a termina alergarea. Spune că ai nevoie de un „cap limpede” când alergi distanţe lungi şi că muzica, oricât de mult îţi place, de la un punct încolo te deconcentrează.  În plus, când alergi prin Herăstrău, e cam periculos să nu auzi ce se întâmplă în spatele tău pentru că e aglomerat şi rişti să fii lovit de vreo bicicletă. De pe la 8-10 km şi eu simt nevoia să opresc muzica sau s-o dau foarte încet pentru că mă încurcă şi trebuie să-mi limpezesc gândurile ca să pot să trag de mine şi să nu mă opresc.

Anul trecut, Cosmin procedase destul de asemănător cu mine şi nu era atât de atent la încălzire, dietă şi hidratare. După două luni de alergare, corpul i-a dat semnale că nu îi e bine şi a fost timpul pentru o schimbare în alimentaţie şi un program de hidratare care să includă minimum 2 l de lichide în zilele fără sport şi mai mult în zilele cu efort. Dimineaţa bea 2 pahare de apă pe stomacul gol şi consumă lichide întotdeauna cu 30 de minute înainte de masă. „Sunt lucruri mici care dacă îţi intră în obişnuinţă, nu te costă, dar te ajută„. În scurt timp, a simţit că hidratarea corespunzătoare „face diferenţa”.

În aprilie anul acesta, Cosmin a început un program cu 4 antrenamente pe săptămână şi în mai a  terminat zâmbind cursa de 21 de km.  Următorul obiectiv era participarea la Primul Maraton aşa că a continuat antrenamentele. Se angajase de doar câteva luni la Raiffeisen şi nu ştia ca în scurt timp va începe programul Raiffeisen Runners.  Propunerea venită de la Marian Chiriac şi Gabriel Solomon a fost o surpriză plăcută.

Duminica trecută a fost a doua oară când Cosmin a atins pragul de 16 km. Cu puţin înainte de semimaraton alergase 15 km, iar pe 19 mai parcursese 21 de km.  Nu se temea aşadar de pragul ăsta, dar pentru că în urmă cu o lună se confruntase cu o accidentăre (fasciită plantară), se gândea totuşi că e o alergare lungă care ar putea să-i reactiveze durerile.

Fascia plantară este una dintre structurile de rezistenţă ale piciorului şi leagă călcâiul de degete. Inflamarea ei este destul de comună printre alergători şi Cosmin crede că s-a datorat încălţărilor minimaliste barefoot cu care a alergat o perioadă. Dacă la primii km nu l-a durut nimic şi se simţea foarte bine cu încălţările fără pernuţă de gel, după ce a ajuns la distanţe de 10-12 km, „şocul a fost prea mare” şi au apărut durerile.  Fascia plantară poate fi protejată de inflamare cu ajutorul unor pantofi care să absoarbă şocurile la nivelul călcăielor, iar una dintre primele recomandări de tratament, după gheaţă şi anti-inflamatoare, este evitarea mersului desculţ. Cosmin a stat două săptămâni în repaus ca să se asigure că va fi în formă pentru alergările lungi din următoarele luni şi să nu rişte să-şi agraveze accidentarea care l-ar putea împiedica să-şi atingă obiectivul.  S-a întors la antrenamente cu încălţări obişnuite şi, sfătuit de Marian şi Gabi, a ales să păstreze minimaliştii pentru alergări de maximum 10 km pe beton sau pentru alergări pe iarbă.

Sâmbătă seară, a ieşit în oraş aşa că a hotărât să alerge alături de doi prieteni duminică seara în Herăstrău. În primele 10 minute a plouat, dar asta nu i-a împiedicat să pornească în tura de lac, cu un ritm de 5 minute şi ceva pe km (acelaşi pe care Cosmin şi l-a propus şi pentru maraton). Cei doi prieteni nu mai alergaseră până atunci atât de mult (atinseseră un maximum de 8, respectiv 13 km) şi bucuria a fost cu atât mai mare după ce au terminat cu toţii. Cosmin spune că s-a bucurat mai degrabă de entuziasmul prietenilor, dar a fost mulţumit că s-a simţit în formă şi că accidentarea nu a revenit în poveste.  „A fost foarte bine, nu atât că am atins distanţa asta, cât că am atins-o cu bine„. După o oră şi 35 de minute,  s-a fotografiat mulţumit alături de cei doi prieteni. Proba de foc în privinţa durerilor, e de fapt a doua zi după alergare şi Cosmin a fost pe deplin mulţumit de antrenament când s-a trezit luni fără nici o problemă la picior.

După o lună de antrenamente, Cosmin e motivat şi curios să ajungă la distanţe pe care nu le-a parcurs până acum. De la 21 de km în sus o să înceapă terenul necunoscut şi pentru el.

Mai sunt 86 de zile până la ziua celor 42, 195 km pe care Cosmin vrea să-i parcurgă în 4 ore- 4 ore şi 15.

Foto: Cosmin Tronaru, photo-marathon.ro

One thought on “Cosmin- Raiffeisen Runners: 16 km

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s