Tipografic majuscul la Teatrul Odeon

Strângi din dinţi, te ia cu frig, îţi vine să ţipi de furie şi-ţi promiţi să trimiţi la teatru toţi cunoscuţii care defilează cu refrenul „Era mai bine înainte de 89”. Cam aşa te simţi în timpul şi după spectacolul „Tipografic Majuscul”.

Un spectacol de Gianina Cărbunariu

Cu: Cătălina Mustaţă, Alexandru Potocean, Gabriel Răuţă, Mihai Smarandache, Silvian Vâlcu

Scenografia: Andrei Dinu

Coregrafia: Florin Fieroiu

Muzica: Bobo Burlăcianu

Light-design: Andu Dumitrescu

Durata: 1 h 30 min.

Gianina Cărbunariu reuşeşte să transforme declaraţii, procese verbale, note de urmărire şi stenograme într-o poveste pe care o urmăreşti cu nervii întinşi, vulnerabil la fiecare tropăit al agenţilor de Securitate, inconfortabil la fiecare lumină albă care ţi se opreşte pe faţă. Nu e loc de melodramă, nu e timp de plâns de milă. Ritmul e tăios, sacadat şi rece.

Spectacolul „Tipografic majuscul” face parte din proiectul european „Vieţi paralele – Secolul 20 văzut prin ochii Poliţiei Secrete”. Gianina Cărbunariu a descoperit povestea duşmanului poporului Mugur Călinescu, un puşti de 16 ani din Botoşani, în volumul lui Marius Oprea- „Şase feluri de a muri”. Istoricul Mihail Bumbeş i-a oferit o copie a dosarului „Elevul“ care numără 200 de pagini şi i-a facilitat interviuri cu mama lui Mugur şi cu doi dintre agenţii de Securitate care s-au ocupat de cazul lui. 100 de informatori au fost pe urmele unui puşti de 16 ani care scria cu cretă „Vrem libertate”, „Jos comunismul”sau „Ne-am săturat de lipsuri” pe panourile din oraş.

Nu e un spectacol despre comunism- aşa cum s-ar putea grăbi mulţi să spună şi să strâmbe din nas la gândul că nu suntem în stare să vorbim despre altceva. E un spectacol despre noi, despre cum ne raportăm la trecut, despre cum vedem prezentul , despre ce ne face să rămânem pasivi şi ce ne împinge să scriem pe ziduri, să ţipăm în piaţa publică. Despre indiferenţa şi chiar indulgenţa cu care ne uităm la regimul comunist.

Videoproiecţiile pe panoul alb care ia pe rând rolul de zid de care sunt izbiţi cei anchetaţi, de perete de cameră de anchetă şi într-un final de pat în care Mugur se zbate şi îşi găseşte sfârşitul, amplifică tensiunea. Focalizarea pe ochii anchetatorilor şi anchetaţilor (imaginile sunt dedublate de cei doi securişti înarmaţi cu camere de filmat), jocul de lumini, muzica şi mesajele „subversive” care reapar oricât de mult încearcă Organul să le şteargă- toate te teleportează în timp şi te fac să trăieşti nişte stări pe care nu ţi le-ai putea imagina dacă n-ai amintiri din perioada comunistă.

Finalul spectacolului-document te ameţeşte. Îşi vine să vomiţi când vezi agenţii „prieteni”, care-i dădeau câte o cafea lui Mugur ca să-i arăte că nu sunt ei „ăia răi”, că ei sunt de partea lui. Îţi vine să ţipi când mama, interpretată de Cătălina Mustaţă, îi întreabă pentru ce a trebuit să vină chiar şi la înmormântare. În 1985, la 40 de luni de la arestarea sa, leucemia l-a răpus pe Mugur Călinescu( Digi 24 a stat de vorbă cu Rodica Uncescu, mama lui Mugur).

Îţi vine să ţipi şi când aplauzi apăsat până când te ustură palmele.

Avem nevoie de spectacole ca „Tipografic majuscul”. E nedrept că manualele de istorie nu spun poveştile astea. E nedrept că nu avem un Muzeu al Comunismului care să dea viaţă dosarelor Securităţii. Nu cred că o să putem vreodată să fim altfel dacă n-o să discutăm aceste poveşti până la epuizare.

Trăim zile în care activismul civic şi protestul sunt pe buzele tuturor, dar nu ştim mai nimic despre ce impact au avut înainte de 89 în vieţile a milioane de tineri rămaşi anonimi.

Mi-e ruşine că n-am ştiut nimic despre Mugur Călinescu.

***

Puteţi să citiţi fragmente din dosarul „Elevul  aici.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s