Ivanov- Teatrul Bulandra, primul şnur

foto: Petrică Tănase, adevărul literar&artistic

Cristina Bazavan mi-a făcut o surpriză şi o bucurie imensă invitându-mă aseară la sala Toma Caragiu. Nu-mi imaginam că o să am bucuria de a vedea „Ivanov”  de A. P. Cehov, la teatrul Bulandra, în regia lui Andrei Şerban, la stadiul de prim „şnur”.  Au fost ore de magie.

Cristina avea dreptate, senzaţia post-repetiţie seamănă cu îndrăgosteala. Azi-noapte am visat-o pe Mirela Oprişor. Astăzi mă gândesc numai la ce o să se mai schimbe până la premiera de pe 30 ianuarie. Şi rememorez tot ce am văzut aseară, exact ca îndrăgostiţii care nu ştiu când se vor mai întâlni.

Am intrat în teatrul Bulandra fără să pot să mă gândesc că e locul în care am văzut atâtea piese, fără să-mi amintesc că mă jucam în parcul Icoanei şi mă zgâiam la actorii care veneau la repetiţii. Totul părea nou pentru că eram în bucătărie:  era prima seară în care „Ivanov” se juca de la un cap la altul. Nimeni nu ştia cât o să dureze. Mi s-a făcut stomacul ghem când Andrei Şerban ne-a povestit că au pregătit piesa în 5 săptămâni şi jumătate şi că speră că nu va fi nevoie dar, dacă va fi, îi va „opri”.

I-a oprit o singură dată, la început. Mi-am ţinut respiraţia în timp ce Andrei Şerban le spunea Mirelei Oprişor şi lui Victor Rebengiuc să cânte „mai tare”, „mult mai tare”. A doua oară Marius Manole a intrat cu atâta forţă în scenă încât la un moment dat, după ce Invanov a refuzat să-i dea rublele ca să plătească muncitorii,  a dărâmat cu piciorul patru reflectoare din şirul de pe partea dreaptă.

Nu ştiu de ce Borkin interpretat de Marius Manole mi-a amintit de Ostap Bender- energic, viclean, dur şi enervant de fermecător.  Poate pentru că i-am recitit recent pe Ilf şi Petrov. Agilitatea, salturile curajoase, tropăiturile, zgomotul şi licărul nebun din ochii lui Marius Manole construiesc un Borkin pe care n-ai cum să-l uiţi. E viu şi autentic cu fiecare gest.

Aşa cum n-ai cum să o uiţi pe Mirela Oprişor în rolul Anei Petrovna. M-a cucerit de la prima discuţie cu Contele Matvei Semionovici Şabelski (Victor Rebengiuc). Privirea ei când se uită speriată după direcţia din care se aude cucuveaua, fermitatea şi dăruirea dansului ţigănesc interpretat de dragul contelui, vocea rugătoare cu care încearcă să-l ţină pe Nikolai Ivanov acasă, minunata scenă în care flirtează cu doctorul (Alexandru Pavel), durerea strigată cu disperare în „De ce a venit ea aici?”, graţia cu care ţine violoncelul şi răcoarea pe care ţi-o dă când se plimbă pe scenă, neobservată de nimeni- toate astea şi multe altele o fac de neuitat.

Am citit în Adevărul că Andrei Şerban a ales-o pe Mirela Oprişor după ce a văzut-o în „Marţi după Crăciun” şi nu a mai putut „să şi-o scoată din minte”. Nu ştiu de unde îşi ia resursele pentru suferinţa atât de feminină pe care reuşeşte să o transmită dar întradevăr, e foarte greu să ţi-o mai scoţi din minte. Am admirat-o foarte mult în film pentru scena de final în care îi tremură glasul la masa în familie când încearcă să salveze aparenţele de dragul sărbătorii. Pe scenă însă am iubit-o. De-abia aştept să revăd piesa şi să o aplaud aşa cum merită. Mirela Oprişor se dăruieşte cu totul. Nu pot decât să-mi imaginez cât de obositor trebuie să fie acest rol.

Vlad Ivanov e fascinant şi e înspăimântător. Poţi să „citeşti” piesa privindu-i faţa. E incredibil cum ura, depresia, frica, vinovăţia, îndrăgosteala superficială, moartea îi sar de pe chip şi te sfredelesc. Izbucnirile lui te împietresc, calmul şi râsul te înfurie, ochii abătuţi te fac să-l compătimeşti că e asaltat de femei care vor să-l salveze.

De domnul Rebengiuc ce să vă spun? Trebuie să îl vedeţi pentru că o să vă cucerească pe deplin, cu fiecare vorbă, cu fiecare strâmbătură, cu bucuria că scapă de Ana Petrovna şi pleacă la Lebedevi împreună cu Ivanov, cu alinturile pentru Babakina (Ana Ioana Macaria) şi pentru despărţirea violentă de ea, pentru lacrimile pe care le varsă când violoncelul îi aminteşte de Sara, pentru cum vorbeşte despre soţia lui înmormântată la Paris…Aseară l-am iubit şi pentru „Ăăă?”-ul strigat ferm când nu auzise replica suflată.

Ioana Anton (Saşa) face şi ea un rol de excepţie şi e cutremurătoare în rochia de mireasă. Abia astăzi mi-am dat seama că pe Ioana Anton (premiul pentru debut la Gala Uniter 2009, Ofelia), am văzut-o şi în Nunta Mută. Nu ştiu cum de n-am recunoscut-o, probabil pentru că era complet transpusă în adolescenta orgolioasă, fixistă care nu vrea să renunţe la planul ei de a-l salva pe Ivanov.

Cornel Scripcaru (Lebedev) şi Manuela Ciucur (Zinaida Savişna) sunt şi ei minunaţi. Dana Dogaru (Avdotia Nazarovna), Radu Amzulescu (Dmitri Nikitici Kosîh) şi Marius Chivu (Dudkin) de asemenea.

L-am urmărit cu drag şi pe Gavrilă (Dan Clucinski). Avea ceva din Levinson (beţivul intrepretat de Steven Franken în The Party cu Peter Sellers), dar mult mai amuzant şi mult mai subtil.

Premiera spectacolului „Ivanov” are loc pe 30 ianuarie la Teatrul Bulandra, sala Toma Caragiu. Mergeţi să vedeţi un spectacol complet. O să vă simţiţi norocoşi. Eu una aşa m-am simţit după patru ore de spectacol şi nici nu pot să-mi imaginez cât de intensă va fi senzaţia după ce ritmul se va regla perfect şi piesa se vă înjumătăţi ca durată.

Au mai povestit frumos Ruxandra Predescu (la ea găsiţi bonus un interviu cu Kenneth Branagh despre cum l-a văzut şi jucat el pe Ivanov la Londra) şi Chinezu (o viziune foarte interesantă: „Ivanov este despre branding”).

Mulţumesc încă o dată, Cristina

13 thoughts on “Ivanov- Teatrul Bulandra, primul şnur

  1. Pingback: Tweets that mention Ivanov- Teatrul Bulandra, primul şnur « Zapacita -- Topsy.com

  2. am fost aseara la spectacol si am fost curios ce tip reactii va starnii?! in acest spectacol nu exista rol principal, ar fi nedrept sa spui ca vlad ivanov este in rolul principal si ar fi nedrept sa vb mai mult despre vlad ivanov in detrimentul lui scripcaru, de exemplu. a fost un spectacol de echipa, lucru subliniat de andrei serban la iesirea trupei pentru aplauze, nimeni nu a iesit singur, toata lumea s-a tinut de mana, fara ca cineva sa iasa in fata pentru a evidentia importanta sau complexitatea rolului sau! o singura remarca vreau sa fac, poate va enerva pe toata lumea, dar eu cred ca vlad ivanov nu este un actor mare care sa poata duce un spectacol in spate! cred ca este un actor pe care o conjunctura fericita l-a adus in prim plan, iar in aceasta confruntare cu trupa de la bulandra, se vede foarte clar lipsa lui de subtilitate artistica. mie mi s-a parut ca a avut cea mai slaba interpretare, neintuitiva, lipsita de concentrare, cred ca nici nu a inteles personajul, eu n-am inteles cine era ivanov, era profitor sau obosit de viata, un om cinstit sub vremuri, care nu se poate opune presiunii sociale, sau un manipulator abject? cehov a vrut ca personajul sa fie pe muchie de cutit, greu de descifrat, dar mie mi se pare ca vlad ivanov face o varza din tot tumultul ivanov-ului cehovian! personajul lui radu amzulescu, povesteste si face si o remarca la un moment dat, despre o partida de carti la care participase si ivanov: joaca ca o cizma! dupa felul in care a spus amzulescu replica, sigur asta este si parerea lui! subscriu!

    Apreciază

    • Sunt de acord, este un spectacol de echipa si toti isi fac treaba extraordinar.
      Despre Vlad Ivanov, e firesc ca fiecare sa avem pareri diferite. Mie mi s-a parut foarte expresiv iar mimica lui imi spunea ca traieste personajul si l-a interiorizat foarte bine; poate tocmai datorita ambiguitatii- omul nu poate fi doar profitor, doar depresiv s.a.m.d. Mi s-a parut interesant ca imprumuta cate putin din toate si reusea sa te si enerveze, sa-ti starneasca si mila si furie…
      Iti respect parerea desi nu prea inteleg de ce ai publicat-o in aceeasi forma si pe alte bloguri

      Apreciază

      • …mie nu mi-a starnit nici mila, nici furie, pentru ca nu am inteles ce a vrut sa exprime!? au fost momente cand zambea aiurea-in-tramvai, apoi facea pe depresatu’, ba urla ca disperatu’, ba facea pozne de adolescent intarziat, niciun fel de subtilitate…face un fel de pantalone postmodern din care nimeni nu intelege nimic!

        Apreciază

  3. Ivanov actorul si personajul sau, nu au nevoie sa duca spectacolul in spate. Lui Ivanov I SE INTAMPLA, nu este cauza si cu toate acestea, multe se rasfrang asupra lui. Este deprimat. Ati intalnit vreodata un om cu o depresie declarata? Nimic din ceea ce face, zice, nu are logica, nu are motivatie, e un om bolnav, care sufera de un „rau de a trai”, mal de vivre, cum spun asa de exact francezii. Dupa parerea mea, actorul ramane in aceasta ambiguitate de om bolnav, de om neinteles, care isi confrunta boala sufleteasca cu cea fizica a sotiei si se crede mai bolnav. Actorul Ivanov joaca bine aceasta „nehotarare” intre ce este si ce se asteapta de la el. Eu am apreciat.

    Apreciază

    • @ spectator
      pot fi de acord cu dumneavoastra, „actorul ivanov joaca bine…”, dar nu magistral, fenomenal, nemaivazut, nemaintalnit! sincer, nu cred ca merita o atentie deosebita, valoarea acestui spectacol o dau toti!

      Apreciază

      • incet-incet ajungem la un consens:) „Magistral” si „fenomenal” ar fi intradevar exagerari. „Spectator” a exprimat mult mai bine ce incercam eu sa spun- Vlad Ivanov joaca bine nehotararea, bolnavul. Vedeti, la inceput subscriati la replica „joaca ca o cizma”, acum ati putea fi de acord cu „actorul ivanov joaca bine”:)

        Apreciază

  4. 1. plasarea actiunii este la tara. de unde stie ivanov despre depresie atat de multe….? nici macar n-a deschis o reteta despre aceasta boala… nu mai zic de o carte… pe scena ma refer.
    2. da, Joaca ca o cizma… in afara de mititelul de malone n-are nimeni nici macar cizme…dar ma rog…
    3 ana petrovna de ce cata la violoncel atat de frumos si de bine? textul zice ca studiaza si deci invata. cand inveti gresesti. nu am vazut.
    4 zona, sucul rusesc are mizeria lui… ce stralucesc toti ca din cutie scosi?

    5 de ce moare ivanov? s-a certat cu doctorul rau si in actul 1 si era chiar amuzat si il lua peste picior…acum ii pica atat de rau incat moare in 4 facand infarct? Hmmm… sau poate a mai avut doua pre infarcturi pana la final si nu le-am vazut noi…se poate.

    6 actorii invitati la acel teatru ar trebui sa respecte echipa de acolo. cand a terminat Cornel Scripcaru ce avea de zis a iesit si a luat aplauze. actorul cu rol titular s-a enervat uman si vizibil si a intrat cu momentul sau oprind aplauzele. as vrea sa vad un spectacol cu lumea unita i care sa nu zic ca unul e mai bun iar altul prost.

    7 nu ma intereseaza ce joaca actorii aceia ci ceea ce propun ca schimbare comportamentala, temperamentala in fata mea ca spectator.

    8 ca orice lucru romanesc se simte ca echipa nu este omogena. unii hais altii cea. unii sunt mai buni insa. ghici care. si nu e bine asa si nu ma bucur.

    9 nenea ivanoave cand esti ivanov arata mi bre si mie nitel de negru la unghii sau ceva asa sa mi dau seama cine esti, ce mananci, cum faci tu treburi de astea mai normale pe la tine acasa acolo… adica respecta regia da’ pune si tu ceva mai personal dar cu buletinul in buzunar… nu mult… un pic… asa o sa fie bine si nu mai caraie astia pe aici. da-o n colo nu te supara…fii umil…asa e meseria. nu te costa, se vede de aia injura nea asta…vroia rolul cred…ha ha ha… lasa ca mai sunt regizori, piese, actori, teatre, etc… e bine… zi la nevasta sa o lase mai cu o greseala ceva la violoncel… ca nu e conservatorista..e la tara.

    10 nea manole in ivanov cu ivanov … excelent, minunat, posibil dar fara el. adica cum vreti voi dar asta chiar daca e invitat la teatrul ala e riscant: ragaie dupa bere si zice alt text decat trebuie. ai naibii si artistii astia…daca i doare varsa tot da’ text nu zic cum trebuie… manole bre: pune fundu la munca ca se vede ce nu iese bine. fii optimist. bafta la echipa. la mai mare si sa jucati mult ivanov ul.

    Apreciază

Lasă un răspuns

