Tabu special Facebook

Tabu special Facebook

Ieri am cumpărat două plicuri mari şi le-am umplut cu câte o revistă Tabu. Am lipit timbre şi am scris cu mult drag adresele şi numele destinatarilor. Îmi place să merg la Poştă; cred că e din cauza mirosului de hârtie şi lipici.

Am expediat două reviste Tabu: una către Chişinău la Victor Ciobanu (creatorul grupului „Nu mai mergeţi la Patria”) şi alta către satul Criuleni, „fără străzi şi nume”, satul de baştină al Irinei Chirică (administratora grupului).

Mai trebuie să trimit una la Suceava, către Oxana Greadcenco. Ea mi-a dat ideea poveştii „Nu mai mergeţi la Patria” pe care o găsiţi în dosarul Facebook din revista Tabu. Eu încercam să găsesc tineri basarabeni care s-au folosit de Facebook în timpul protestelor din aprilie 2009 şi să scriu un story despre asta. Oxana mi-a scris pe mail că în aprilie, după ce „mulţi  fuseseră închişi şi torturaţi”, „se potolise entuziasmul şi începuse frica”.Tinerii şi-au şters  mesajele de pe Facebook şi Twitter care aveau legătură cu protestele. Şi-au şters şi blogurile. „Ne era frică că suntem urmăriți. Acum mi se pare un gest copilăresc, atunci era altfel. ” Fără mesaje din perioada aceea nu puteam să scriu.

În încheierea mailului Oxana mi-a mai scris:

„Experienţa din aprilie anul trecut i-a învățat să se folosească de acest instrument şi în alte situaţii. De exemplu, de la o iniţiativă de pe facebook, un grup creat „Vrem filme în limba română în cinematografele din Moldova”, problema a fost discutată în Parlament, iar directorul celei mai mari reţele (şi unică) de cinematografe PATRIA a fost constrâns să difuzeze filme cu subtitrări în limba română.”

Mi s-au aprins antenele imediat aşa că i-am contactat pe administratorii grupului, am citit zeci de articole din presa moldoveană, am căutat oameni care au fost la Patria după ce regula subtitrărilor în limba română a fost aplicată, am scormonit arhivele programelor cinematografelor ca să văd ce filme s-au difuzat recent.

Grupul tinerilor a obţinut o serie de victorii mici dar importante: reţeaua de cinematografe şi-a tradus saitul, afişele şi biletele în limba de stat. Filmele sunt difuzate acum cu subtitrare în limba română, dar dublate în rusă.

Irina Chirică, Victor Ciobanu şi încă mai bine de 2000 de tineri vor continua  să boicoteze reţeaua Patria până când filmele vor fi difuzate în original cu subtitrare în română. Grupul lor  de pe Facebook a reuşit să aducă un subiect complicat în atenţia mass-media şi (în foarte scurt timp), în atenţia politicienilor.

Ce-mi place mie mult din Tabu de iulie:

Povestea Juliei Verdeş, fostă miss România ajunsă vedetă la Bollywood (text Cristina Bazavan)

– Textul Ioanei Ulmeanu despre Dragoş- „Când orientarea sexuală e un lucru atât de simplu”

– Povestea de dragoste născută din statusuri (de Ina Ţăranu-Hofnăr)

– Regăsirea prietenei de la grădiniţă (text de Ana Maria Onisei)

– şi mai ales OMA– bunica Sânzianei Pop- pentru că la 81 de ani merge la teatru şi se uită la Liga Campionilor(şi eu tot cu Bayern ţinusem)

3 thoughts on “Tabu special Facebook

  1. Daca iti place la posta , du-te la oficiul postal de langa hala Traian sa vezi ce inseamna acolo…si cum nu sunt la posta gemauri, sunt gauri in parchet, cade tencuiala, cladirea arata ca si cum ar fii parasita,dar au perdele si pe restul de usa scrie: NOI VREM RESPECT!. Mi-ar placea sa fac/(de ce nu ..facem) un articol despre asta , este mult prea trist ce se intampla acolo …

    Apreciază

  2. Pingback: Leapsa de sfarsit de vara « Zapacita

  3. Pingback: Viata intr-o leapsa « Zapacita

Lasă un răspuns

